跳到主要內容

[介紹] Jason Mraz 文字遊戲先生

Jason Mraz是來自來自維吉尼亞小鎮的歌手,初次乍聽到他的歌是Wordplay,馬上就被他清澈及朗朗上口的輕快曲風吸引。

看他的LIVE演出就會知道,他還有一位鼓手夥伴,這也是Jason遇到影響他最深遠的鼓手Toca Rivera,他多樣化的部落打擊鼓樂讓Jason音樂充滿驚奇和富變化性,他倆的精彩現場演出也在整個西岸和網路間流傳,也因而為Jason贏得一紙Elektra唱片合約。

我推薦Jason Mraz的首張專輯Waiting for My Rocket to Come (2002),和第二張Mr. A-Z(2006) ,兩張專輯風格相近,朗朗上口不代表就是商業性,曲風非常多元,融合了許多各種不同的元素,有雷鬼、靈魂、鄉村、pop,聽起來讓人心情愉快,非常適合兜風的時候聽

以下第一首MV就是他的成名曲The Remedy (I Won't Worry)
MV非常可愛(附歌詞翻譯)


I saw fireworks from the freeway and behind
closed eyes I cannot make them go away
我望著高速公路那兒釋放著煙火 然而我閉上眼睛之後卻沒辦法讓它們消失
Cause you were born on the fourth of july, freedom ring
now something on the surface it stinks
因為你生於美國獨立紀念那天 , 自由的光環現在看來卻蒙上了壞名聲
that something on the surface it kind of makes
me nervous who says that you deserve this
and what kind of god would serve this?
而那使表面看來那有點讓我不安
誰說那是你們應得的 而又是怎樣的上帝應該給予這些的呢
We will cure this dirty old disease
if you've got the poison I've got the remedy
the remedy is the experience. It is a dangerous liaison
假如你深受其害,我也已將其補救了
我們將會整治這骯髒而老舊的不健全社會制度
應付的辦法就是感受, 它是一種危險地私密計劃
I say the comedy is that its serious.
我敢說那好笑的地方就是它所代表嚴肅
Which is a strange enough new play on words
哪一位生手膽敢率先玩弄這些字眼呢
I say the tragedy is how youre gonna
我說你要怎麼進行這場悲劇啊
spend the rest of your nights with the light on
耗盡你整夜的時間在燈光下休息吧
So shine the light on all of your friends
well it all amounts to nothing in the end.
如此綻放光芒在你所有的朋友上
嗯 好吧 到結束時會空無一物的
I wont worry my life away.
我不擔憂我的生命的流逝
I wont worry my life away.
我不擔心我的生命的流逝
well, I heard two men talking on the radio
in a cross fire kind of new reality show
嗯, 我聽見有兩個人在收音機裡對談著 一場相互激動地新型態真實表演
Uncovering the ways to plan the next big attack
揭露一切之後進而算計著下一場受歡迎的爭論
they were counting down the ways to stab
the brother in the be right back after this
the unavoidable kiss, where the minty fresh
death breath is sure to outlast his catastrophy
dance with me, because if you've got the poison, I've got the remedy
他們在倒數計時的時後相互不免俗地親吻 而馬上又刺傷了夥伴的情感
在充滿清爽薄荷味的致死微風裡 ,和我爭相跳著他的那結局之舞
the remedy is the experience. It is a dangerous liaison
應付的辦法就是感受, 它是一種危險地私密計劃
When I fall in love I take my time
當我戀愛時 我掌握了我的時代
There's no need to hurry when I'm making up my mind
不用太急著整理我的思緒
You can turn off the sun but I'm still
gonna shine and I'll tell you why
你雖然能夠關上陽光 但我仍舊擁有那光芒 而我可以告訴你為什麼
Because
因為
the remedy is the experience. It is a dangerous liaison
應付的辦法就是感受, 它是一種危險地私密計劃
I wont and I wont and I won't...

第二張專輯Mr. A-Z(2006)的Wordplay 根本是一首自述曲.....
I've been all around the world
我已經跑遍了整個世界
I've been a new sensation
我已是一位轟動的新生代
But it doesn't really matter in this generation
但在這個世代這並沒有什麼
The sophomore slump is an uphill battle
這兩年來的起起落落是一場艱苦的戰役
And someone said that ain't my scene
而有人說那並不是屬於我的舞台
Cause they need a new song like a new religion
因為他們需要的是一首具有新型態狂熱的嶄新歌曲
Music for the television
電視裡的歌曲
I can't do the long division someone do the math
我無法像做數學題目一般將那一一刪除
For the record label puts me on the shelf up in the freezer
只為了唱片標籤上將我擺上冷凍櫃的架子上
Gotta find another way to live the life of leisure
想要找到另一種更為悠閒的生活方式
So I drop my top
所以我放棄了我的顛峰
Mix and I mingle
混合 我混亂起來了
Is everybody ready for the single?
有誰準備好迎接孤單了嗎
And it goes...
而那開始.....
Ah la la la love
哈 拉拉拉 愛情
Now listen closer to the verse I lay
現在仔細聆聽我亂扯的詩詞吧
Ah la la la love
哈 拉拉拉 愛情
It's all about the wordplay
它都是些雙關語
Ah la la la love
哈 拉拉拉 愛情
The wonderful thing it does
我做過的美好事情
because because I am the wizard of oo's and ah's and fa la la's
因為 ,因為我是噢的 和哎呀的 和發啦啦的高手
Yea, the Mr. A-Z
同意 , 這位.A-Z先生
They say I'm all about the wordplay
他們說我就是雙關語的化身
Its time to get in
現在正是收穫的時刻
I got your remedy for those who don't remember me
誰會記得我這位取得你的糾正那些的人呢
Well let me introduce you to my style
好吧 , 讓我以我的風格介紹你吧
I try to keep a jumble
我試著保有一塊甜心小脆餅
And the lyrics never mumble when the music's making people tongue-tied
當這音樂嚇得人們說不出話時 這歌詞也絕不含糊
You want a new song like a new religion
你要一首具有新型態狂熱的嶄新歌曲
Music for the television
I cant do the long division someone do the math
For the people writing me off like I'm a one-hit wonder
因為人們正等著看我玩完 那感覺就像我是一位曇花一現的奇葩
Gotta find another way to keep from going under
該找到一個維持在顛峰的方法
Pull out the stops
拔掉所有的停止標誌
Got your attention
集中你的注意力
I guess its time again for me to mention the wordplay
我猜我又能在次提名為雙關語的候選者了
Ah la la la love
哈 拉拉拉 愛情
Now listen closer to the verse I lay
現在仔細聆聽我亂扯的詩詞吧

--
而這位鬼才在今年5月又推出新專輯了We Sing, We Dance, We Steal Things,之前已聽過他的單曲I'm Yours ,一貫Jason Mraz的風格,由於我還沒聽過新專輯不方便下評論,給大家看看專輯封面多麼的Mraz阿!!


單曲I'm Yours

留言

  1. 太棒了,也太感謝,雖然聽了Jason的歌一陣子了,但都不能完全明白他的歌詞中的玩笑,能夠有人來翻譯,真的感激不盡!

    回覆刪除

張貼留言

近期熱門